Doceń olej rzepakowy

Olej rzepakowy jest niezastąpionym składnikiem zdrowych, pożywnych potraw – ciepłych domowych obiadów, potraw z warzyw, wypieków i sałatek. O jego pozytywnym wpływie na nasze zdrowie świadczą cztery silne argumenty:

1. Olej rzepakowy wspiera funkcjonowanie i rozwój mózgu
Olej rzepakowy jest bogatym źródłem kwasu alfa-linolenowego, z którego powstają inne kwasy omega-3 zwiększając pulę tych kwasów w organizmie. Kwasy omega-3 wspierają funkcjonowanie i rozwój mózgu. Ich obecność w naszym pożywieniu jest szczególnie istotna w okresie życia płodowego oraz przez pierwsze 18 miesięcy życia. Niedobory kwasów omega-3 w tym czasie, mogą prowadzić do nieodwracalnych zmian w układzie nerwowym. Stąd, olej rzepakowy powinien być elementem diety kobiet ciężarnych i małych dzieci. Zasady żywienia niemowląt opracowane przez Centrum Zdrowia Dziecka oraz Instytut Matki i Dziecka pozwalają na wprowadzenie oleju rzepakowego do żywienia niemowląt już w momencie wprowadzenia pierwszych pokarmów poza mlekiem matki, czyli w wieku sześciu miesięcy. Oczywiście troska o prawidłowe funkcjonowanie mózgu dotyczy całego naszego życia dlatego też olej rzepakowy powinien być elementem naszej diety przez całe życie.

2. Olej rzepakowy pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu, dzięki optymalnemu stosunkowi kwasów omega-6 do omega-3 (2:1), dużej zawartości kwasów jednonienasyconych i kwasu alfa-linolenowego, z którego powstają kwasy omega-3. Te cechy wyróżniają go spośród wszystkich innych tłuszczy. Olej rzepakowy pomaga zmniejszyć ryzyko miażdżycy, a więc chorób sercowo-naczyniowych i udarów mózgu, które są przyczyną połowy zgonów w Polsce.

3. Olej rzepakowy zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory dzięki optymalnemu stosunkowi kwasów omega-6 do omega-3. Naukowcy odkryli, że dla profilaktyki nowotworów, znaczenie ma nie tylko ilość, ale
i skład spożywanego tłuszczu. Badania pokazują, że dieta stosunkowo uboga w kwasy omega-6 i bogata w kwasy omega-3 pozwala zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Optymalny stosunek tych kwasów wynosi 2:1. Wśród olejów roślinnych taką proporcja kwasów omega-6 do omega- 3 ma tylko olej rzepakowy.

4. Olej rzepakowy zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II dzięki dużej ilości kwasu omega-3 – kwasu alfa-linolenowego i kwasów jednonienasyconych oraz bardzo niskiej zawartości kwasów nasyconych.